خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/22 - 12:41
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : بین الملل
جهانگیری:

تقویت همکاری‌های فرهنگی و بشردوستانه بین کشورهای عضو بریکس فرصت مناسبی برای مشارکت نخبگان کشورهای عضو فراهم می‌کند

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی پارلمانی بریکس گفت: تقویت همکاری‌های فرهنگی و بشردوستانه بین کشورهای عضو بریکس از طریق پارلمان به عنوان نماینده ملتهای ما، فرصت مناسبی برای دیپلماسی و مشارکت نخبگان کشورهای عضو فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، شهین جهانگیری نماینده مردم ارومیه در مجلس در نشست تخصصی پارلمانی بریکس با موضوع «همکاریهای بین پارلمانی در حوزه‌های بشردوستانه و فرهنگی» به ایراد سخنرانی پرداخت.

متن سخنرانی به شرح ذیل است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس، همکاران گرامی،

خانم ها، آقایان؛

از حضور در این نشست مهم که محفلی برای تعامل و تبادل نظر است، خرسندم. بدون شک؛ این نشست، فرصت مناسبی است تا گفتگوهای سازنده‌ای در زمینه همکاری‌های پارلمانی به منظور تقویت و نهادینه کردن تعاملات مجالس کشورهای‌مان داشته باشیم و اقدامات جدی‌تری را برای از میان بردن چالش‌های پیش رو انجام دهیم.

همکاران گرامی،

امروزه، پارلمان‌ها، نقش مهمی در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در حوزه سیاسی و بین المللی دارند و دلیل اصلی آن، نیاز جامعه بین المللی به کنشگرانی غیر از دولت‌ها در امور بین المللی است. همکاری بین‌المللی بین دولت‌ها در زمینه‌های بشردوستانه و فرهنگی در زمینه‌های مختلفی از جمله دانشگاه، هنر، گردشگری، علم و ورزش از مهمترین راه‌های گسترش همکاریها میان کشورهای عضو بریکس می باشد. در این رابطه، پارلمان ها می توانند با حمایت از مذاکرات برای انعقاد یادداشت‌های تفاهم و موافقت نامه های مربوطه، تسریع تصویب این اسناد و تسهیل ارتباطات مردمی، این تعاملات را گسترش دهند.

تقویت همکاری‌های فرهنگی و بشردوستانه بین کشورهای عضو بریکس از طریق پارلمان به عنوان نماینده ملتهای ما، فرصت مناسبی برای دیپلماسی و مشارکت نخبگان کشورهای عضو فراهم می‌کند. نقش گروه‌های دوستی پارلمانی و کمیسیون‌های فرهنگی در درون پارلمان ها نیز به‌ عنوان مکمل و متمم تلاش‌های قوه مجریه و سایر نهادهای سیاسی دولت‌ها، در تقویت همکاری میان کشورهای عضو بریکس بایستی مورد توجه جدی مجمع پارلمانی بریکس قرار گیرد.

همانطور که همه شما واقفید؛ رویکرد گفت‌و‌گوی فرهنگی و اجتماعی چندجانبه به عنوان اصل اساسی بریکس، رویکردی برای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی و نیز روابط پارلمانی است. بریکس با تقویت روابط خود براساس راهبردهای گفت‌وگوی اجتماعی و فرهنگی، فضایی را برای همزیستی مسالمت آمیز و توام با احترام متقابل، نه تنها در کشورهای عضو، بلکه در سیستم بین‌المللی ایجاد می‌کند.

بریکس با ترویج تبادل فرهنگی می‌تواند از پتانسیل جمعیت متنوع خود استفاده کرده و فرصت‌هایی را برای تعامل مردم با مردم ایجاد نماید. تبادل فرهنگی می‌تواند به درک بهتر فرهنگ‌ها، ارزش‌ها، سنت‌ها و ایجاد شبکه بین مردم کشورهای ما کمک کند و فرصت‌ها و ظرفیتهای جدیدی را برای همکاری در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی ایجاد نماید.

همچنین، همکاریهای علمی و بین‌المللی، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تقویت مبادلات علمی، آموزشی و فرهنگی میان کشورها، از جایگاه ویژه‌ای برای گسترش روابط فرهنگی برخوردار است. در این راستا، تبادل دانش، اجرای پروژه‌های مشترک تحقیقاتی و ارتقاء سطح علمی و نیز همکاری مراکز تحقیقاتی پارلمانی کشورهای عضو، نقش به سزایی در پیشبرد اهداف متعالی بریکس در حوزه فرهنگی دارد.

همکاران گرامی؛

باید در بریکس فضایی ایجاد کنیم که دانشمندان جوان و مبتکران در کشورهای ما با همتایان خود در سایر کشورهای عضو بریکس برای همکاری گردهم آیند. تحقق چنین امری، آینده روابط بین کشورهای بریکس را بر اساس روح حاکم بر بریکس شکل خواهد داد.

بر همگان ثابت شده است که گردشگری به عنوان قدرت نرم و یکی از مهمترین رویکرد مبادلات فرهنگی، می‌تواند راهی برای افزایش تماس بین شهروندان کشورهای بریکس باشد. گردشگری فرهنگی می تواند به ترویج تبادل فرهنگی به مردم برای تجربه فرهنگ‌های مختلف کمک کند. افزایش همکاری‌های گردشگری، نقش بسیار مهمی در تغییر نگاه کشورهای عضو بریکس به یکدیگر به ویژه در قالب افزایش ارتباطات بین ملت‌ها دارد. اعطای حداکثری تسهیلات ممکن برای صدور روادید گردشگری و حرکت به سمت لغو روادید برای دست یابی به این هدف بایسته خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از غنی‌ترین کشورهای دنیا در زمینه اماکن و جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی و تفریحی، تقریباً از چهارهزار جاذبه گردشگری برخوردار است که از نظر تنوع صنایع دستی، رتبه سوم، جاذبه‌های طبیعی، رتبه پنجم و در جاذبه‌های باستانی و تاریخی، دهمین رتبه را به خود اختصاص داده است و می‌تواند به عنوان مقصدی جذاب برای گردشگران کشورهای عضو بریکس باشد. ما آمادگی داریم که با گردشگری، میزبان ملتهای بریکس باشیم.

 

حضار گرامی، خانم‌ها و آقایان؛

اکنون؛ دیپلماسی شهری یه عنوان بخشی از دیپلماسی عمومی، وارد عرصه تعاملات و مناسبات بین‌المللی کشورهای مختلف شده است. در این زمینه، حمایت از افزایش همکاری‌های بین شهرها و شهرداری‌های بریکس و دیپلماسی شهری نیز می‌تواند کمک شایانی به دیپلماسی در عرصه‌های مختلف داشته باشد. تعاملات فرهنگی و اقتصادی را در چارچوب خواهرخواندگی بین شهرها و امضای توافقنامه‌های همکاری و برداشتن گامهای عملی استمرار دهد.

با عنایت به آنچه مطرح شد بایستی اعلام کنم ما به عنوان نمایندگان مجالس عضو بریکس، مسئولیت تاریخی و فرهنگی برای کسترش روابط داریم و می‌بایست مسیرها و جهت‌گیری‌های نوینی را طراحی و چارچوب‌های جدیدی برای تسهیل همکاری‌های پارلمانی و هماهنگی‌های بیشتر به منظور دستیابی به همگرایی فرهنگی و گسترش هر چه بیشتر مناسبات است.

در این راستا؛ ضمن اعلام آمادگی مجلس شورای اسلامی ایران برای همکاری در جهت تحقق اهداف و راهکارهای تعیین شده و تقویت همکاری‌های چندجانبه بین‌المللی و پارلمانی میان کشورهای عضو بریکس، مایلم تاکید نمایم که دولت و پارلمان جمهوری اسلامی ایران بر منافع مشترک و بلندمدت در همکاری با کشورهای عضو بریکس در حوزه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و گردشگری باور دارد و به آن متعهد بوده و آماده است با همکاری سایر کشورهای عضو به تحقق و دستیابی به منافع مشترک کمک نماید.

در پایان لازم می دانم از میزبانی کشور دوست و همسایه روسیه در برگزاری عالی این نشست، تشکر و قدردانی نمایم.

 از توجه شما سپاسگزارم/

پایان پیام

  • کد خبر : 380503
کلمات کلیدی
فاطمه ضرغامی
خبرنگار

فاطمه ضرغامی

آخرین اخبار